Dinsdag heeft de Stichting Reclame Code (SRC) besloten dat er beperkingen komen voor reclame voor voedingsmiddelen die gericht is op kinderen tot twaalf jaar. Voor bepaalde producten mag vanaf 1 januari geen reclame meer worden gemaakt die gericht is op deze doelgroep, maar de Consumentenbond noemt de nieuwe reclamecode een 'zoethoudertje'. Dat meldt de Consumentenbond.
De Consumentenbond zit in het bestuur van de SRC, maar heeft geen vetorecht, waardoor de nieuwe code toch is aangenomen. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Met de nieuwe code probeert de levensmiddelenindustrie goede sier te maken, maar uiteindelijk is het weinig meer dan een zoethoudertje. Er mag bijvoorbeeld geen voedingsmiddelenreclame meer worden gemaakt, gericht op kinderen tot en met 12 jaar. Maar verpakkingen en winkelschappen zijn hiervan uitgezonderd. Een kinderidool mag dus nog steeds op een levensgroot display in de winkel ongezonde producten promoten. Dat is onbegrijpelijk.'
In de nieuwe code zijn ook criteria vastgelegd voor welke producten geen reclame mag worden gemaakt, maar die zijn voor de Consumentenbond lang niet streng genoeg. Zo mogen fabrikanten nog steeds reclame maken voor producten als honeypops van Kellogg's (bijna 30 procent suiker) en Tjiezi kaassnacks, die veel verzadigd vet en zout bevatten.
Uit een eerder onderzoek van de Consumentenbond kwam al naar voren dat een groot deel van de kinderreclames ongezonde producten betreft.
© Nationale Zorggids