Ggz-instellingen schuiven tientallen tot honderden kinderen met complexe psychische- of gedragsstoornissen door naar andere instellingen. Dit probleem bestaat al langer, maar is erger geworden sinds gemeenten verantwoordelijk zijn geworden voor het regelen van jeugdzorg. Dit melden de Volkskrant en NU.nl.
NZG
Kinderen met complexe stoornissen worden doorgeschoven door ggz
-Dit zeggen twee ggz-directeuren en één directeur van een jeugdinstelling. Volgens hen worden de gevolgen hiervan merkbaar onder de kinderen: ze voelen zich ongewenster, verliezen vertrouwen en gedragen zich daardoor extremer. Het gaat hierbij om kinderen die een complexe diagnose hebben met zowel psychische als gedragsstoornissen. Instellingen weten niet zo goed om te gaan met de extreme gedragingen die daarmee gepaard kunnen gaan, zoals geweldsincidenten of zelfmoordpogingen. Directeur Marion van Binsbergen van de Heldringstichting pleit daarom voor gespecialiseerde centra die jongeren met meerdere diagnoses kunnen behandelen. Instellingen richten zich nu vaak op één soort behandeling. “Het probleem is dat instellingen óf ggz doen, óf gesloten jeugdzorg, óf kinderen met een verstandelijke beperking", zegt ze.
Peter Houweling, locatiedirecteur van Horizon, vindt dat er eerder moet worden ingezet op zware zorg. “Er wordt te lang gewacht. Als je deze kinderen in het begin beter had geobserveerd, had je allang geweten dat je het met lichte zorg nooit zou redden. Nu krijgen kinderen soms pas op hun zestiende de juiste diagnose.” En dat gaat ten koste van de maatschappij.
Staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid zegt samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) bezig te zijn de inkoop en plaatsing bij zeer specialistische zorg beter te coördineren. Volgens hem krijgt de VNG geld hiervoor. Ook roept Van Rijn instellingen op om bij 'twijfel over jongeren met ingewikkelde multi-problemen' het Centrum voor Consultatie en Expertise in te schakelen, dat zoekt naar oplossingen voor deze kinderen.
© Nationale Zorggids
Van Rijn moet heel sterk blijven staan en samen met de zijnen heel veel kennis vergaren en onderzoek blijven doen.