Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) laat jaarlijks vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor het komende jaar zijn de televisiezenders Nickelodeon, Disney Channel en Disney XC uitgesloten van alcoholreclame. Net als vorig jaar is geen enkele radiozender aan te merken als jongerenzender. Dit meldt STIVA.
Nationaal Preventieakkoord
In het Nationaal Preventieakkoord zijn afspraken gemaakt om problematisch alcoholgebruik tegen te gaan. Afspraken over alcoholmarketing dienen bij te dragen aan de doelen die ten aanzien van problematisch alcoholgebruik zijn vastgesteld. STIVA steunt de keuze om problematisch alcoholgebruik in samenwerking aan te pakken en draagt actief bij aan het behalen van de doelstellingen. Niet adverteren op zenders waar veel jongeren naar kijken en luisteren past daarbij.
STIVA-directeur Peter de Wolf: “Alcoholreclame is bedoeld voor volwassenen. Dit brengt een plicht met zich mee minderjarigen te beschermen. Daarom checken we wat jongerenzenders zijn en geldt de afspraak dat op die zenders geen alcoholreclame mag worden uitgezonden.”
Jongerenzenders in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken
Voor 21.00 uur wordt helemaal geen alcoholreclame uitgezonden. Daarnaast mag reclame voor alcoholhoudende drank zich niet specifiek richten op minderjarigen. Dit geldt voor de inhoud en de platforms waar de reclame wordt vertoond. Daarom laat STIVA elk jaar vaststelen welke zenders als jongerenzender kunnen worden aangemerkt. Een jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25 procent van het totale kijk- en luisterpubliek bestaat uit minderjarigen.
Door: Redactie Nationale Zorggids