Het aanprijzen van voeding als gezond blijkt bij kleuters een averechts effect te hebben. Dat ontdekten Amerikaanse onderzoekers van de Universiteit van Chicago, die de smaak en gedachtegang van kinderen tussen drie en vijf jaar drie tot vijf jaar onderzochten. Dat meldt Nu.nl.
De kinderen in deze leeftijdsgroep blijken niet geïnteresseerd in de boodschap of voedsel wel of niet gezond is. De onderzoekers vonden zelfs aanwijzingen dat kinderen 'gezonde' gerechten om die reden minder snel lekker vinden. Wanneer ouders voedsel aanprijzen met 'daar word je sterker van' of 'dit is goed voor je', trekken kinderen sneller de conclusie dat dit afbreuk doet aan de smaak van het aangeprezen gerecht.
De onderzoekers denken dat ouders er goed aan doen om kleuters geen informatie te geven over de positieve effecten van het eten van groenten en fruit. De resultaten van hun onderzoek sluiten aan op een eerdere studie, waaruit blijkt dat kinderen tussen negen en elf jaar liever een drankje drinken met de naam 'New Drink' dan een 'New Health Drink'.
© Nationale Zorggids