Normal_verpleegkunde_zorgpersoneel_

Meer jongeren zijn geïnteresseerd geraakt in werken in de zorg na het zien van zorgsoap Malaika. Dat blijkt uit een recente peiling van organisatie van zorgondernemers Actiz. Dit meldt het Tijdschrift voor Verzorgenden.

De meting werd uitgevoerd onder de 400.000 kijkers van de televisieserie, die na één seizoen werd stopgezet vanwege een gebrek aan geld. Toch is het doel van Malaika bereikt, vertelt woordvoerster Bernadet Naber. ‘De resultaten zijn heel positief: bijna een op de vijf kijkers overweegt nu om voor een baan in de zorg te kiezen. Ongeveer negentien procent van de kijkers heeft door de serie informatie over opleidingen in de zorg opgezocht en een kwart heeft gesproken met anderen over hoe het zou zijn om in de zorg te werken. Het heeft dus duidelijk een positief effect gehad.’

De zorgsoap werd door Actiz bedacht om meer jongeren te interesseren voor werken in de zorg.  Over het verdwijnen van de zorgsoap zegt Naber: 'ActiZ investeerde samen met RTL en meer dan vijftig zorgorganisaties geld in het eerste seizoen van Malaika. Het was al erg uniek dat we dit bijzondere initiatief voor elkaar kregen. Maar het was niet mogelijk om met dezelfde geldbronnen een tweede seizoen voor elkaar te boksen. We hoopten dat meer partijen, waaronder het bedrijfsleven, geïnteresseerd zouden raken, en Malaika zouden willen sponsoren. Helaas is dat niet gebeurd.'

© Nationale Zorggids