De huidige prijsstijgingen van onder andere energie, benzine en boodschappen trekken een flinke wissel op het financiële welzijn van zorg- en welzijnsmedewerkers. Zo'n 90 procent van hen merkt de negatieve gevolgen van de prijsstijgingen in hun portemonnee. Twee derde merkt er zelfs heel veel van. Meer zorg- en welzijnsmedewerkers maken zich dan ook zorgen over hun financiële situatie ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt PGGM&CO.
Vooral bij tanken, boodschappen en de energierekening ervaren medewerkers prijsstijgingen. Hierin zijn er weinig verschillen tussen mensen die werken in zorg en welzijn en mensen die werken in andere sectoren. Zorg- en welzijnsmedewerkers gaan wel vaker letten op boodschappen, het gebruik van energie en van de auto, dan de rest van werkend Nederland.
Rondkomen
Opvallend is dat vergeleken met vorig jaar de zorgen onder zorg- en welzijnsmedewerkers verschoven zijn van (eerder) stoppen met werken en gezondheid naar het eenvoudigweg rondkomen. Ook maken zorg- en welzijnsmedewerkers zich veel vaker zorgen over de eigen gezondheid en studie van kinderen vergeleken met de rest van Nederland. Zij zijn minder vaak bezorgd over hun baanzekerheid en schulden.
Financiële zorgen vertragen herstel
Henriette Davelaar, directeur PGGM&CO: "We weten uit eerdere onderzoeken dat zorg- en welzijnsmedewerkers al langere tijd onder druk staan, zich zorgen maken over hun gezondheid en mentaal minder fit zijn dan de rest van werkend Nederland. De groeiende zorgen om hun financiën en simpelweg kunnen rondkomen, helpen niet bij het herstel van de mentale fitheid van zorg- en welzijnsmedewerkers en de sector."
Volgens Davelaar is het zaak dat medewerkers zelf en hun werkgevers zich hiervan bewust zijn, tijdig aan de bel trekken en hulp vragen en aanbieden. Vergeleken met andere sectoren zijn werkgevers in zorg- en welzijn minder vaak op de hoogte van de financiële situatie van hun medewerkers, dan andere werkgevers. Zorg- en welzijnsmedewerkers geven aan minder vaak terecht te kunnen bij hun werkgever bij zorgen over hun financiële situatie. Tegelijkertijd lijken medewerkers in zorg- en welzijn daar ook minder behoefte aan te hebben dan medewerkers uit andere sectoren.
Davelaar: "Toch vindt 30 procent van de zorg- en welzijnsmedewerkers het wel fijn als zij bij financiële zorgen voor hulp terecht kunnen bij hun werkgever. Het is belangrijk dat deze groep, op deze steun kan rekenen. We zien hier in de praktijk bij veel werkgevers al goede voorbeelden van en werken hier ook samen met verschillende werkgevers aan. Bijvoorbeeld met een financiële zelfhulptest en financiële coachgesprekken voor medewerkers in samenwerking met specialisten zoals Prikkl. En met data-dashboards voor inzicht in de financieel kwetsbare groepen en risico’s binnen de organisatie. Ook helpen trainingen voor leidinggevenden om het moedige gesprek te voeren met medewerkers over persoonlijke onderwerpen, zoals hun financiële situatie."
Door: Nationale Zorggids