Tijdens de opleiding van zorgprofessionals, van artsen tot verpleegkundigen, uitgebreid stilstaan bij de mens achter de patiënt. Dat is het ideaal van Stichting Mens Achter de Patiënt (MAP), in 2015 opgericht door de Maastrichtse studenten Sjim Romme en Matthijs Bosveld. De Universiteit Maastricht (UM) geeft MAP nu toestemming om de kennis, die de afgelopen jaren ontwikkeld en opgedaan is binnen een pilotproject aan de universiteit, ook te gebruiken voor de verdere doorontwikkeling van de stichting. Dit meldt de Universiteit van Maastricht.
Na het winnen van de UM-studentenprijs in 2016, hebben Matthijs Bosveld en Sjim Romme een tussenjaar genomen van hun studie om hun idee van Mens Achter de Patiënt uit te bouwen tot een onderwijsmodule. Deze module bestaat uit drie bijeenkomsten. In de eerste maken twaalf studenten en vier ervaringsdeskundigen kennis met elkaar. Later worden patiënt-studentteams gevormd. Dat studentteam maakt een aparte afspraak voor de tweede bijeenkomst, en de patiënt mag zeggen wat ze gaan doen, en waar. Op de afsluitende bijeenkomst reflecteren de studenten op wat ze hebben geleerd van de patiënt en van elkaar.
Onderwijsmodule Patiëntgerichte zorg
Wat begon als een sympathiek studenteninitiatief, is uitgegroeid tot een serieuze onderwijsmodule over empathie in de zorgpraktijk. Inmiddels worden per jaar ruim duizend studenten onderwezen: afkomstig van Geneeskunde, Gezondheidswetenschappen en aanverwante academische studies, maar sinds 2017 ook gericht op hbo- en mbo-studenten verpleegkunde, logopedie, ergotherapie en fysiotherapie van Zuyd Hogeschool, en van de opleidingen verpleegkunde en verzorgende aan het Vista College en Gilde Opleidingen. Dit jaar nemen 250 studenten uit Vlaanderen deel en wordt de module getest op diverse andere onderwijsinstellingen in Nederland.
Door: Nationale Zorggids