Minister Van der Steur heeft van de Inspectie Veiligheid en Justitie en Agentschap Telecom het rapport ‘Meldkamers’ ontvangen. De minister had de Inspectie gevraagd onderzoek te doen naar de organisatie, taakuitvoering en aandachtspunten van alle meldkamers met het oog op de transitie naar een Landelijke Meldkamer Organisatie (LMO), waarin ook ambulancezorg is regeregeld. Het onderzoek van de inspectie laat zien dat de inrichting en de taakuitvoering van de meldkamers zowel tussen als binnen de disciplines zeer divers is.
In het transitieakkoord Meldkamer van de Toekomst zijn alle partijen het erover eens geworden dat de continuïteit en dienstverlening verbeterd moeten worden. Dat is een van de belangrijkste redenen om de lokaal en divers georganiseerde meldkamers samen te voegen tot één landelijke meldkamerorganisatie met tien locaties, ondergebracht bij politie.
In de brief die naar de Tweede Kamer is verstuurd samen met het inspectierapport, geeft de minister aan dat het een helder rapport is waardoor er nu voor het eerst een totaalbeeld is van hoe iedere meldkamer ervoor staat en welke risico’s ze in de transitie loopt. Het rapport bevestigt de noodzaak om de organisatie van meldkamers structureel te veranderen. Diversiteit en een gebrek aan robuustheid zijn juist de aanleiding voor de vorming van de LMO.
Het rapport vormt daarmee een waardevol document voor de in gang gezette transitie en het hiervoor noodzakelijke risicomanagement. De minister onderschrijft de conclusies van de Inspectie en zal – met de betrokken partners - de aanbevelingen tot uitvoer brengen.
© Nationale Zorggids