De meeste mensen die in de eerste helft van 2013 zorg hebben gemeden vanwege de hoogte van het eigen risico in de zorgverzekering deden dat ook al in 2012. Dat concludeert het onderzoeksbureau Panteia na onderzoek in de gemeente Tilburg, zo meldt Zorgvisie.
Leden van de Tilburgse gemeenteraad spraken hun zorgen uit na signalen van huisartsen die hun bezoekersaantallen zagen teruglopen. De gemeenteraad liet een onderzoek doen om meer zicht te krijgen op het aantal zorgmijders in de gemeente en of het verhoogde verplichte eigen risico er de oorzaak van is dat mensen minder snel een beroep doen op medisch noodzakelijke zorg.
Uit het onderzoek van Panteia komt naar voren dat vrijwel alle Tilburgse burgers (95 procent) op de hoogte zijn van het bestaan van een verplicht eigen risico in de zorg. Sinds begin 2013 heeft vijftien procent van de volwassen Tilburgers ondanks gezondheidsklachten geen gebruik gemaakt van zorg. In veel gevallen gaat het hierbij om niet-financiële motieven: de klachten zijn meestal niet ernstig of men wil het eerst even aankijken. Vier procent van de Tilburgers geeft aan zorg te hebben gemeden vanwege financiële motieven. De helft hiervan (ongeveer 4.000 inwoners) deed dit vanwege het eigen risico. De meeste respondenten die in de eerste helft van 2013 zorg hebben gemeden vanwege het eigen risico deden dat ook al in 2012. Bijna een derde van de inwoners in Tilburg denkt dat een bezoek aan de huisarts onder het eigen risico valt of geeft aan niet te weten of dit het geval is.
Uit het onderzoek blijkt dit niet te leiden tot een grote daling in het bezoek aan huisartsen. Van de huisartsassistenten denkt acht procent dat het bezoek aan de praktijk sinds begin 2013 is afgenomen. Door 89 procent wordt die ontwikkeling niet herkend. Van de 11 deelnemende huisartsen in Tilburg zijn er 9 van mening dat het aantal patiënten dat geen gebruik maakt van een doorverwijzing naar de tweede lijn is toegenomen vanwege het eigen risico in de zorgverzekering. De meeste Tilburgse apotheken (8 van de 12) bevestigen dat zij de ervaring hebben dat sommige klanten de door de huisarts voorgeschreven medicatie niet ophalen of bij de kassa vanwege de kosten alsnog besluiten om de medicijnen niet te kopen.
© Nationale Zorggids