NIJMEGEN - Patiënten die de huisartsenpost bellen, krijgen een doktersassistente of verpleegkundige aan de lijn. Deze bepaalt de urgentie van de hulpvraag, de benodigde hulp en geeft advies (triage). Triage dient om patiënten op tijd de juiste zorg te leveren en onnodige zorg te beperken.
Promovendus Linda Huibers van de Radboud Universiteit Nijmegen deed zeven studies naar deze zorg buiten kantoortijd en de telefonische triage.
De eerste onderzoeken laten zien dat er in westerse landen tot wel tien modellen voor deze zorg zijn, waarbij de huisartsenpost de beste beoordeling krijgt. De klachten die patiënten uit acht Europese landen presenteren blijken grotendeels dezelfde, met weinig acute problematiek.
Verder blijkt uit dossieronderzoek dat op Nederlandse huisartsenposten veiligheidsincidenten weinig voorkomen en zelden leiden tot schade voor de patiënt. Literatuuronderzoek laat zien dat telefonische triage veilig is, hoewel het nog beter zou kunnen voor patiënten met zeer urgente klachten.
De overige onderzoeken over triage richten zich op het stellen van vragen en de kwaliteit van het telefonische contact (onder andere communicatie en medische inhoud) in relatie tot de juistheid van inschatting bij triage. Tot slot heeft de helft van de patiënten een vervolgcontact, waarbij patiënten eerder een vervolgcontact hebben na een negatievere ervaring met de triage-assistente.
Linda Huibers promoveert vandaag aan de Faculteit der Medische Wetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen.
© Nationale Zorggids