Normal_6498

UTRECHT - Gebruik van social media biedt kansen, maar de grenzen tussen professionele en persoonlijke communicatie kunnen vervagen. De KNMG zet de belangrijkste digitale valkuilen en kansen voor artsen op een rij in de nieuwe Handreiking Artsen en Social Media.

De artsenfederatie geeft in de handreiking negen aanbevelingen om social media in de zorg optimaal te benutten en valkuilen te vermijden. Social media vormen vaak een nog onontgonnen terrein voor artsen, terwijl ruim tien miljoen Nederlanders er gebruik van maken.

Social media in de zorg
Dit dringt langzaam maar zeker ook door in de zorg. Er komen steeds meer online platformen met sociale netwerken waarbinnen artsen onderling en met patiënten interactieve dialogen aangaan en kennis en ervaringen delen. Ook LinkedIn en Twitter worden steeds populairder.

De KNMG wil dat het gebruik van eHealth, inclusief social media, een vanzelfsprekend onderdeel van de gezondheidszorg is. Daarom bevordert de KNMG ook het gebruik van social media onder artsen ter verbetering van de kwaliteit van de gezondheidszorg. Deze handreiking bevat daartoe voorbeelden en aanbevelingen.

Valkuilen
Tegelijk is het van belang dat artsen zich bewust zijn van mogelijke valkuilen. Wie zich in social media als arts profileert, zal zich bijvoorbeeld moeten realiseren dat ook privé uitlatingen in die hoedanigheid worden gedaan. De lezer zal die uitlatingen kunnen toeschrijven en verbinden aan de professional, met mogelijk nadelige gevolgen.

Dit document bevat daarom aanbevelingen voor artsen, zoals: ‘Word geen vrienden met patiënten op Facebook'. Patiënten kunnen wel ‘vrienden' worden van artsen met een professionele Facebook-pagina.

© Nationale Zorggids