GRONINGEN - De Masteropleiding Geneeskunde in Groningen heeft met de onderwijslijn ‘Professionele Ontwikkeling' de Innovatieprijs 2011 van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs (NVMO) behaald.
De jury prijst vooral de vernieuwende uitwerking van de competentie professionaliteit en de longitudinaliteit van het programma, alsook het grote accent dat is gelegd op het leren reflecteren. In totaal werden negen voorstellen uit zes verschillende opleidingen ingediend. De prijs bedraagt 1.500 euro.
De onderwijslijn is een uitwerking van de competentie professionaliteit en beoogt coassistenten Geneeskunde volgens het ‘life long learning' principe te leren welke bekwaamheden zij als dokter nodig hebben en hoe zij zichzelf daarin kunnen ontwikkelen.
Het innovatieve karakter van de onderwijslijn is volgens de jury gelegen in het gebruik van verschillende onderwijsmethoden en instrumenten. Naast thema- en intervisiebesprekingen in groepen van twaalf studenten begeleid door een coach, vinden individuele gesprekken plaats en wordt gewerkt aan persoonlijke ontwikkelingsplannen, presentaties en moreel beraad. Ook is er een gericht systeem van docenttraining en intervisie door coaches ontwikkeld.
De jury acht het bovendien onderscheidend dat de onderwijslijn op grote schaal is geïmplementeerd: ruim 800 coassistenten in negen ziekenhuizen in de regio Noord Oost Nederland worden opgeleid volgens deze onderwijsmethode.
De onderwijslijn is ontwikkeld door Hanke Dekker, hoofd van de afdeling Docentondersteuning en Kwaliteitszorg, en Thys van der Molen, hoogleraar Huisartsgeneeskunde van het UMCG.