NIJMEGEN - Patiënten met chronisch onbegrepen lichamelijke klachten zijn vaak niet tevreden over de zorg van hun huisarts. Tim olde Hartman, zelf huisarts, onderzocht waarom deze mensen niet tevreden zijn en - vooral - hoe die ontevredenheid weggenomen kan worden.
Hij deed een aantal belangrijke bevindingen: huisartsen laten patiënten wel uitgebreid hun verhaal vertellen, maar vragen niet goed door. Ook vraagt de arts niet naar hun ideeën en verwachtingen. Patiënten willen hier juist graag over praten.
Duidelijke uitleg
Verder willen patiënten graag duidelijk uitleg over hun klachten, stelt olde Hartman. Maar huisartsen vinden het uitleggen van onbegrepen lichamelijke klachten juist erg moeilijk; ze hebben daar geen handvatten voor. Verder hechten patiënten veel waarde aan een goede relatie met hun huisarts. Zij willen graag dat ze serieus genomen worden en dat er tijd voor ze is. Dat is ook de wens van de huisartsen, maar zij geven aan dat juist bij deze patiënten moeilijk te vinden.
Hoe is dit op te lossen? Huisartsen moeten gerichter communiceren en een duidelijke en positieve uitleg van de klachten geven. Het opbouwen van een vertrouwensband met deze patiënten wordt daardoor bijna automatisch gemakkelijker, concludeert Tim olde Hartman.
Tim olde Hartman promoveert 13 oktober aan de St Radboud Universiteit Nijmegen.
© Nationale Zorggids