UTRECHT - Overal in het land wordt hard gewerkt aan de modernisering van de medische vervolgopleidingen. Uit de ervaringen van opleidingsgroepen komt een aantal thema's naar voren. Met die thema's gaan deelnemers aan het MMV-congres ‘Werk in Uitvoering' op 21 september gericht aan de slag.
Het implementeren van het lokale opleidingsplan is een van die thema's. Het lokale plan is een afgeleide van het landelijke opleidingsplan van elke wetenschappelijke vereniging. Veel opleidingsgroepen hebben aangegeven bij de invoering van het lokale opleidingsplan wel wat hulp te kunnen gebruiken. Speciaal hiervoor is de workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk' op het MMV-congres ontwikkeld.
Verbeterimpuls
Steeds meer opleidingsgroepen onderkennen het belang van systematische kwaliteitszorg. Prof. dr. Albert Scherpbier, voorheen voorzitter van de commissie Kwaliteitsindicatoren Medische Vervolgopleidingen: "Met een kwaliteitssysteem word je je bewust van de sterke dingen die je doet en eigenlijk niet wist. Daarnaast geeft het vaak een sterke impuls om verbeterpunten op te pakken."
Praktische ondersteuning bij de invoering van een effectief kwaliteitssysteem is een wens van veel opleidingsgroepen. Op het MMV-congres verzorgt Scherpbier samen met drs. Marjolein Schouten, manager van de Jeroen Bosch Academie, een workshop om opleidingsgroepen op weg te helpen bij het invoeren van een intern kwaliteitssysteem.
‘Andere' competenties
Invulling geven aan de ‘andere competenties' - anders dan medisch handelen - tijdens de opleiding blijkt niet eenvoudig. Op de website van het project MMV (www.knmg.nl/modernisering) vertellen opleiders in de rubriek ‘De Praatstok' wat zij doen om competentieontwikkeling te bevorderen en te volgen. Ook op het MMV-congres is hier aandacht voor, onder andere tijdens de workshop ‘Competenties vertalen naar opleidingsactiviteiten' van prof. dr. Rijk Gans, opleider interne geneeskunde in het UMCG en prof. dr. Fedde Scheele, opleider gynaecologie in het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis.
Nadruk op doen
Tijdens het MMV-congres ligt de nadruk op doen: deelnemers kunnen kiezen uit achttien praktijkgerichte workshops. Daarnaast is er een kort plenair programma, met als hoofdspreker dr. Glen Bandiera, directeur van de medische vervolgopleidingen en hoofd van het traumateam van het St. Michaels Hospital in Toronto. Hij was nauw betrokken bij de ontwikkeling en evaluatie van de CanMEDS in Canada. Bandiera zal de implementatie van het competentiegerichte onderwijs in Canada spiegelen aan de Nederlandse situatie.
Bron: KNMG