Met het Kwaliteitsinstituut voor de zorg wil het kabinet een forse impuls geven aan de kwaliteitsverbetering van de gezondheidszorg in Nederland. De organisatie wordt geen logge bureaucratische instelling, maar wordt geïntegreerd in het College voor Zorgverzekeringen (CVZ). Er komt dus geen extra instituut bij.
Dit past in de plannen van het kabinet om de Rijksdienst compacter te maken. Het Kwaliteitsinstituut start in 2013 en wordt zo praktisch mogelijk opgezet, waarbij ook van belang is bureaucratie tegen te gaan. Het Kwaliteitsinstituut voor de zorg bundelt daarom de expertise van bestaande organisaties die zich bezighouden met de kwaliteit in de zorg. Alle medewerkers in de zorg, van specialist tot verpleegkundige, van verpleegkundig specialist tot verzorgende, worden hierbij betrokken.
Er valt op het gebied van kwaliteit in de zorg nog veel te verbeteren, zodat goede zorg ook in de toekomst betaalbaar en bereikbaar blijft. Daarnaast heeft het instituut als doel de kwaliteit van de zorg inzichtelijk te maken voor patiënten, professionals in de zorg, de Inspectie voor de Gezondheidszorg en verzekeraars.
Dit past in de plannen van het kabinet om de Rijksdienst compacter te maken. Het Kwaliteitsinstituut start in 2013 en wordt zo praktisch mogelijk opgezet, waarbij ook van belang is bureaucratie tegen te gaan. Het Kwaliteitsinstituut voor de zorg bundelt daarom de expertise van bestaande organisaties die zich bezighouden met de kwaliteit in de zorg. Alle medewerkers in de zorg, van specialist tot verpleegkundige, van verpleegkundig specialist tot verzorgende, worden hierbij betrokken.
Er valt op het gebied van kwaliteit in de zorg nog veel te verbeteren, zodat goede zorg ook in de toekomst betaalbaar en bereikbaar blijft. Daarnaast heeft het instituut als doel de kwaliteit van de zorg inzichtelijk te maken voor patiënten, professionals in de zorg, de Inspectie voor de Gezondheidszorg en verzekeraars.