Normal_3769

Uit recent onderzoek van Immediator blijkt dat bij de inzet van een bedrijfsarts met een gedragsmatige visie op verzuim, de leidinggevenden en medewerkers beiden even tevreden zijn over de betreffende bedrijfsarts.

In tegenstelling tot wat sommige stakeholders beweren wijst dit erop dat een bedrijfsarts wel degelijk goed kan adviseren richting zowel leidinggevend kader als medewerkers zonder dat daarbij de onafhankelijke rol van de bedrijfsarts in het geding komt.

Tevreden
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat men tevreden is over zowel de bedrijfsartsen en hun gedragsmatige visie op verzuim als over Immediator als dienstverlener. Immediator is een speler op de markt van arbodienstverlening die zelfstandige, gecertificeerde bedrijfsartsen levert aan organisaties die willen werken in de maatwerkregeling en het eigen-regiemodel bij verzuimbeheersing.

Uit het onderzoek komt naar voren dat bij inzet van een bedrijfsarts met een gedragsmatige visie op verzuim, bij ruim 80% van de bij het onderzoek betrokken organisaties het verzuimpercentage daalt. Dit impliceert dat de bedrijfsarts met een gedragsmatige visie op verzuim op korte termijn zeer effectief is. Het onderzoek is uitgevoerd bij organisaties die ten minste zes maanden klant zijn bij Immediator.

Rapportcijfer van 7.8
Uit de resultaten blijkt dat de bedrijfsartsen van Immediator bij ruim 75% van leidinggevenden en medewerkers hoog scoort op de onderwerpen betrouwbaarheid, bereikbaarheid, deskundigheid, communicatie, adviezen en terugkoppeling. P&O adviseurs geven de bedrijfsarts een rapportcijfer van 7.8 als het gaat om de tevredenheid over hierboven genoemde onderwerpen.

Daarnaast komt naar voren dat P&O adviseurs ook Immediator als dienstverlener het rapportcijfer 7.8 geven. De P&O adviseurs geven aan gemiddeld aanmerkelijk meer tevreden te zijn over Immediator in vergelijking met hun eerdere dienstverlener. 96% van de P&O adviseurs geeft desgevraagd aan dat zij Immediator als dienstverlener zouden aanraden bij andere organisaties.

Achterliggende factoren
Communicatie en vaardigheden als het gaat om omgang met verzuim bij de organisatie blijken belangrijke factoren voor goede bedrijfsartszorg. Zo komt naar voren dat hoe meer kennis men heeft over de gedragsmatige visie waarmee de bedrijfsartsen van Immediator werken, hoe meer tevreden men is over de bedrijfsarts.

Ook een positieve houding ten opzichte van de gedragsmatige visie en het gevoel in staat te zijn zelf ook in de gedragsmatige visie te kunnen werken dragen bij aan de tevredenheid over de bedrijfsarts.