Normal_2480

Zorgverleners en managers letten steeds meer op de klok en hebben minder zicht op hun cliënten. "Tijd" is een basaal verschijnsel in het menselijke bestaan.

Wat is de betekenis van "tijd" voor cliënten die dagelijks zorg nodig hebben, als het gaat om afstemming op hun eigen dagritme en leefwijze? Hoe kunnen medewerkers en zorgorganisatie afstemmen op de tijdsbeleving van cliënten? Die vragen beantwoordt Gabriëlle Verbeek in haar boek "Zorg: een kwestie van tijd".

Frustratie
In de Nederlandse gezondheidszorg is "tijd" een veelbesproken onderwerp en vaak een bron van frustratie. De tijd wordt steeds meer vastgelegd en bewaakt. Maar wat is intussen de betekenis van "tijd" voor cliënten die dagelijks zorg nodig hebben? Hoe kunnen medewerkers hun werkwijze aansluiten op de behoeftes van cliënten aan tijd? Op welke wijze is een zorgorganisatie in staat om af te stemmen op de tijdsbeleving van cliënten?

Promotieonderzoek
In "Zorg: een kwestie van tijd" beschrijft Gabriëlle Verbeek haar promotieonderzoek dat zij deed met begeleiding vanuit de Vrije Universiteit Amsterdam en Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) in Utrecht. Zij deed drie case study's en werkte mee in zorgteams, interviewde cliënten, medewerkers en managers en deed uitgebreid observaties naar het verschijnsel 'tijd 'in de zorg.

Zes typen tijdspatronen
In het onderzoek werden in totaal zes verschillende typen tijdspatronen zichtbaar bij cliënten met betrekking tot tijdsbeleving, tijdsbesteding en behoefte aan timing van zorg. Medewerkers die zorg verlenen blijken eveneens diverse manieren te hebben om hun tijd af te stemmen op cliënten. Ook voor hen zijn zes tijdspatronen beschreven. Het boek geeft aanbevelingen over de wijze waarop zorgorganisaties, regelgeving en zorgsysteem kunnen bijdragen aan betere "timing" op de werkvloer.

Gabriëlle Verbeek is werkzaam geweest in de gezondheidszorg als beroepsbeoefenaar, manager, bestuurder, methodiekontwikkelaar, docent en onderzoeker. Zij geeft begeleiding aan organisaties die de zorg klant- en vraaggericht willen aanbieden. Zij is oprichter en directeur van Artemea, bureau voor vraagsturing en innovatie (www.artemea.nl). Verbeek promoveert 12 mei aan de Vrije Universiteit Amsterdam.