Logo_1200px-nutri-score-a.svg

Het voedselkeuzelogo Nutri-Score kan een waardevolle aanvulling zijn op de bestaande voedingsvoorlichting. Dit geldt in het bijzonder voor mensen die met de huidige voorlichting moeilijk te bereiken zijn en die vaker een ongezond voedingspatroon hebben. Het logo heeft wel tekortkomingen die volgens de Gezondheidsraad voortvarend aangepakt zouden moeten worden. Dit schrijft de raad aan aan staatssecretaris Maarten van Ooijen van Volksgezondheid. 

Nutri-Score is een logo op de verpakking van voedingsmiddelen dat op basis van de samenstelling ervan een score geeft: van donkergroene A tot rode E. De score is gebaseerd op enerzijds de hoeveelheid energie, zout, suiker en verzadigd vet, en anderzijds het gehalte eiwit, vezel, groente, fruit en peulvruchten. Doel is dat consumenten producten kunnen vergelijken en kunnen zien welke een gezondere samenstelling hebben dan andere. Het logo dat nu al in de winkels te vinden is (vanwege een proef met het logo en via producten uit het buitenland) klopt te vaak niet met de voedingsaanbevelingen zoals de Schijf van Vijf. Daarom is de manier
waarop de Nutri-Score wordt berekend herzien. Het advies van de Gezondheidsraad gaat over de herziene berekening die nog niet is ingevoerd.

Samenstelling en onderscheid

De raad stelt vast dat de herziene berekening vooral beter zichtbaar maakt welke producten een ongezondere samenstelling hebben: die krijgen een gele, oranje of rode score (C, D of E). Het gaat bijvoorbeeld om sauzen, koek, zoutjes en snacks. Bij de groene scores (A en B) maakt Nutri-Score vaak wel, maar nog niet altijd genoeg onderscheid, bijvoorbeeld tussen witte en volkoren varianten van pasta en rijst. Ook zouden meer plantaardige oliën en zachte margarines en halvarines een groene score moeten krijgen. Verder laat de nieuwe systematiek van Nutri-Score soms nog veel ruimte voor ongezonde toevoegingen als zout en suiker. Zo kunnen bijvoorbeeld groenteconserven met een groene B veel zout bevatten.

Producten met elkaar vergelijken

Het logo heeft volgens de Gezondheidsraad meerwaarde als middel om producten met elkaar te vergelijken. Dit geldt in het bijzonder voor mensen die met de huidige voorlichting moeilijk te bereiken zijn en die vaker een ongezond voedingspatroon hebben. Het logo is een aanvulling op de bestaande voedingsvoorlichting die van groot belang blijft voor een volwaardig, duurzaam en veilig voedingspatroon. Het logo is niet perfect, maar de raad ziet voldoende mogelijkheden het verder te verbeteren. Essentieel is dat de tekortkomingen daadwerkelijk worden opgelost.

Verder vindt de raad het noodzakelijk bij invoering van het logo te onderzoeken welk effect het
heeft op het gedrag van consumenten en producenten om te bezien in hoeverre het
daadwerkelijk bijdraagt aan een gezonder voedingspatroon.

Door: Nationale Zorggids