Sinds oktober 2018 mogen cosmetische klinieken volgens de nieuwe reclamecode niet zomaar adverteren. De advertenties die zij de deur uitdoen, moeten gericht zijn op de kwaliteit van behandeling. Gaat een advertentie ergens anders over, dan is dat niet toegestaan. Uit onderzoek van de Volkskrant blijkt echter dat er diverse cosmetische klinieken zijn die zich niets van de code aantrekken en bijvoorbeeld actief promoten op dagen als Valentijnsdag, Black Friday of met zelf bedachte dagen, weken of maanden. Dit meldt de Volkskrant.
Zo blijkt dat Amsterdam Aesthetics bijvoorbeeld in januari actief kortingen promootte onder de noemer ‘fillersmania’. De feestdagenactie die Betaalbaar Mooier in december voerde, werd in het nieuwe jaar verlengd ‘wegens grote drukte, aldus de Volkskrant.
Catharina Meijer van de Nederlandse Stichting Esthetische Geneeskunde denkt dat mensen die eigenlijk nog niet klaar waren voor een medische behandeling door dit soort acties sneller overtuigd zijn en een afspraak maken.
Zelfregulering niet in één dag 'gebouwd'
Het probleem is dat de reclamecode uitgaat van zelfregulering. Wettelijk is dus niets vastgelegd. Daarom vindt Meijer het ook niet gek dat er nog verschillende klinieken zijn die de nieuwe code negeren. “Zelfregulatie is opvoeden, dat gebeurt niet binnen één dag”, legt Meijer uit. De Reclame Code Commissie doet daarnaast niets met dergelijke promotiecampagnes, tenzij iemand daar een melding van maakt. Boetes mogen echter niet worden opgelegd. De RCC kan de kliniek enkel vriendelijk doch dringend verzoeken om de reclame terug te trekken.
Door: Nationale Zorggids