Voorheen waren apotheken de aangewezen instantie om medische hulpmiddelen te leveren, maar bij CZ, VGZ en Zilveren Kruis zijn zij uitgesloten van levering. Verzekerden bij deze drie zorgverzekeraars moeten hun hulpmiddelen via online leveranciers krijgen en dat gaat volgens apothekersverenigingen en de huisartsenvereniging LHV lang niet altijd goed. Dit meldt NPO Radio 1.
Zorgverzekeraars werken sinds enkele jaren alleen nog met gecontracteerde online leveranciers van medische hulpmiddelen, zoals stoma-, incontinentie- en diabetesmaterialen. Dit doen ze om de zorgpremie lager te houden en om de kwaliteit te kunnen bewaken. Huisartsen en verpleegkundigen zien echter dat er soms wachttijden voor hulpmiddelen zijn en verkeerde spullen worden geleverd. Dit ziet ook de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), die daarom rondetafelgesprekken houdt met zorgverzekeraars, apothekers en zorgverleners.
Hulpmiddelenzorg via apotheek
Tijdens een van de rondetafelgesprekken hebben de KNMP, apotheekhoudende LHV, Taskforce Oost, apothekersvereniging Optima Forma en de Eerstelijns Farmacie een plan gepresenteerd om de hulpmiddelenzorg weer onder te brengen bij de apotheker. Hulpmiddelenzorg past volgens de organisaties goed in de eerstelijnsdriehoek tussen huisartsen, verpleegkundigen en apothekers.
Kostenverlaging
Zorgverzekeraars weigeren van hun systeem af te stappen en daarom zijn de rondetafelgesprekken vastgelopen. De verzekeraars vinden bovendien dat de leveringsproblemen niet zo erg zijn als de apothekers en zorgverleners beweren. Volgens Zilveren Kruis is er daarnaast met het huidige systeem 30 miljoen euro per jaar te besparen. CZ denkt dat medische speciaalzaken hun zaken inmiddels zo goed op orde hebben, dat de totale kosten met 50 procent zijn gedaald ten opzichte van de werkwijze via lokale apotheken.
Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky