Wanneer de arts meer tijd aan de patiënt besteedt, zal dat uiteindelijk leiden tot kostenbesparing. Verzekeraar VGZ en het Radboudumc in Nijmegen hebben afspraken gemaakt om meer tijd uit te trekken voor de patiënt. Dat meldt de Volkskrant.
Om op de zorg te besparen, worden de gesprekken tussen arts en patiënt steeds korter. Maar dat heeft juist een averechts effect, stellen de twee partijen. En arts is volgens Ab Klink, bestuurslid van VGZ en oud-minister van Volksgezondheid, namelijk geneigd in zo'n korte tijd toch iets te doen voor de zorgvrager. En dus wordt er vaak gekozen voor een een behandeling, terwijl dat wellicht helemaal niet nodig was.
Ziekenhuizen moeten daardoor steeds efficiënter behandelingen gaan uitvoeren. Wanneer de arts meer tijd aan de patiënt besteedt, kan hij tot de conclusie komen dat een ingreep helemaal niet hoeft en dus wordt er bespaard op de kosten. Bovendien is dat beter voor de patiënt, die niet te maken krijgt met de neveneffecten van een behandeling.
Het Nijmeegse ziekenhuis heeft nu van VGZ de ruimte gekregen om meer tijd te besteden aan consulten. In ruil daarvoor heeft het ziekenhuis een meerjarencontract met VGZ afgesloten. “Tien jaar geleden stelden we een diagnose en daarna praatten we nog tien minuten met de patiënt waarin we hem vertelden wat we gingen doen”, zegt oncoloog Henri Marres van het Radboudumc. Nu praat hij zonder moeite een uur met de patiënt, die vervolgens kiest voor de lichtere behandeling. “Veel patiënten zeggen: op mijn leeftijd hoef ik niet meer zo'n dure behandeling.”
© Nationale Zorggids