Normal_wachtkamer

De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en de patiëntenfederatie NPCF lanceren een campagne om patiënten uit te leggen hoe ze zelf informatie kunnen vinden over de vergoeding van hun zorg. Om patiënt en huisarts bij deze vragen te ondersteunen ontwikkelden LHV en NPCF een poster die in de wachtkamer kan worden opgehangen. Dat meldt de LHV.

Huisartsen krijgen steeds vaker te maken met patiënten die vragen of bepaalde zorg wel of niet vergoed wordt. Door de steeds veranderende regels en het grote aanbod van verzekeringsproducten is het lastig om inzicht te krijgen in de manier waarop patiënten verzekerd zijn. Bovendien willen huisartsen hun tijd liever besteden aan het leveren van goede zorg.

Bijna 4500 huisartsenpraktijken in Nederland krijgen een simpele maar doeltreffende wachtkamerposter die de patiënt aan moet sporen om naar de website www.watzegtmijnpolis.nl te gaan. Hier wordt in duidelijke taal uitgelegd hoe iemand zelf kan uitzoeken of de zorg die hij krijgt wel of niet vergoed wordt. Het doel van deze campagne is om patiënten te stimuleren om zelf informatie te vinden over hun zorgpolis.

Volgens de LHV is het informeren van de patiënt over de inhoud van zijn polis in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van zorgverzekeraars. Zij moeten ervoor zorgen dat patiënten weten waar ze op basis van hun polis terecht kunnen. Voorzitter van de LHV Steven van Eijck: 'Door de veelheid aan verzekeraars, polissen en voorwaarden is het praktisch onmogelijk dat huisartsen hierin een rol spelen.' Ook directeur van de NPCF Wilna Wind hoopt dat de campagne mensen erop attent maakt dat het belangrijk is om zelf te weten hoe ze verzekerd zijn en welke zorg vergoed wordt, zodat huisartsen in de toekomst maximaal tijd kunnen besteden aan het leveren van zorg.

© Nationale Zorggids