Een op de vijf Nederlanders krijgt in zijn leven migraine. Ruim een derde van alle migraine patiënten (37 procent) denkt mogelijk te maken te hebben met spanningshoofdpijn, wat betekent dat zij wellicht verkeerd of onvoldoende behandeld worden. Meer kennis over migraine en begrip in de samenleving zijn dus nodig. Dit meldt de MSLGroup.
Om het bewustzijn rondom migraine te vergroten, organiseren de Nederlandse Vereniging voor Hoofdpijnpatiënten, de Vereniging van Nederlandse Hoofdpijncentra en Novartis Consumer Health van 7 t/m 13 september 2015 de tweede editie van de Migraine Week. Met de boodschap ‘Migraine is meer dan hoofdpijn. Praat erover met je huisarts, apotheker of drogist’ vragen de initiatiefnemers aandacht voor de aandoening en mogelijke oplossingen. Ook willen zij de ziekte beter bespreekbaar maken.
Met de Migraine Week willen de initiatiefnemers bijdragen aan het creëren van openheid. Iedereen kent immers wel iemand met migraine. De campagne is gericht op patiënten, hun omgeving en gezondheidsmedewerkers (huisartsen, apothekers en drogisten) en zorgt via on- en offline informatievoorziening dat zij samen migraine efficiënter kunnen aanpakken.
Bij apothekers en drogisterijen met het keurmerk ‘erkend specialist in zelfzorg’ en op migraineweek.nl zijn een gratis zelftest en een migrainedagboek verkrijgbaar. De zelftest bevat de juiste vragen voor een eerste voorlopige evaluatie op basis van de classificatie van de International Headache Society. In het migrainedagboek kunnen gedurende enkele opeenvolgende weken hoofdpijn- en migraineaanvallen genoteerd worden. Zo krijgt de patiënt een beter overzicht van de hoeveelheid aanvallen en hun ernst, én worden eventuele patronen of triggers herkenbaar. De arts kan op basis hiervan beter de juiste diagnose stellen.
Migraine is de duurste hersenaandoening in Nederland: deze kost ons land 1,7 miljard euro per jaar voornamelijk vanwege vervzuim en productiviteitsverlies.
© Nationale Zorggids