Normal_politie1

De afgelopen tijd kwamen er bij de politie meerdere meldingen binnen van babbeltrucs door nepagenten. De nepagent benadert iemand, vaak senioren, met een telefonische babbeltruc en weet mensen soms duizenden euro ’s op te lichten. Dit meldt de Politie. 

Het slachtoffer, meestal een oudere, wordt gebeld op het vaste telefoonnummer. Aan de andere kant van de lijn doet iemand die zich voor als medewerker van de politie. In verband met een 'aanhouding' vraagt deze nepagent om de bankgegevens van het slachtoffer. Tijdens het telefoongesprek verschijnt er een zogenaamde politieagent in burgerkleding aan de deur. Deze komt de bankpas van het slachtoffer in ontvangst nemen. Om er vervolgens zelf geld mee te pinnen.

Bel de politie

Ouderen die iemand aan de lijn of aan de deur hebben met zo’n verzoek? De politie adviseert om dan meteen op te hangen of direct de deur dicht te doen en de politie te bellen via 112. Iemand die onlangs slachtoffer is geworden van zo'n babbeltruc kan ook contact met de politie opnemen. De politie belt nooit mensen om naar bankgegevens te vragen of om bankpassen op te halen.

Door: Nationale Zorggids