Logo_ministerie_van_volksgezondheid

Een groot deel van de klachten die binnenkomen bij het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) gaat over de geestelijke gezondheidszorg (GGZ). In het eerste half jaar ontving het meldpunt 2219 klachten, daarvan gingen er 440 over de GGZ. Dit blijkt uit het Klachtbeeld van de LMZ, meldt Skipr. 

De meeste klachten gaan over de bejegening van patiënten. Zij voelen zich bijvoorbeeld genegeerd of niet gehoord door zorgaanbieders als het bijvoorbeeld gaat om voorgeschreven medicatie zoals antipsychotica of kalmeringsmiddelen.

Ook zijn er relatief veel klachten over intramurale ouderenzorg (378). De klachten komen vooral van de kinderen van de ouderen, die zich zorgen maken om het tekort aan deskundig personeel en de gevolgen die dat heeft voor de kwaliteit van de zorg. Ook gaan er klachten over het medisch behandelplan, dat zij zien als niet volledig of onjuist.

De meeste klachten gaan over het professioneel handelen in alle sectoren (509 klachten). Denk bijvoorbeeld aan klachten over een gemiste diagnose of het oneens zijn met medische handelingen. Ook komen er veel klachten binnen over veiligheid (459) en communicatie (429). Het MLZ kan de klachten doorsturen naar de Inspectie voor de Gezondheidszorg voor eventueel vervolgonderzoek.

© Nationale Zorggids