Logo_anbo_logo

Pensioenfondsen moeten meer doen om mensen heldere informatie te geven over hun pensioenen. In plaats van het sturen van onduidelijke overzichten en informatie moeten de pensioenfondsen naar de mensen toe om - thuis of op het werk - gesprekken te voeren. Dat vindt directeur Liane den Haan van de organisatie ANBO.

ANBO is als belangenbehartiger voor senioren gevraagd om met staatssecretaris Jetta Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid mee te denken over de verbetering van de Wet Pensioencommunicatie. Deze wet wordt aangepast omdat uit onderzoek blijkt dat mensen weinig weten over hun pensioen; twintig procent van de werknemers weet niet of zij pensioen opbouwen.

Den Haan: 'Veel mensen begrijpen informatie over hun pensioen niet. Het is ingewikkeld en daardoor haken mensen af. Ook de hoeveelheid informatie stoot mensen af om zich te verdiepen in hun pensioen. Dat is een kwalijke zaak, omdat je huidige maar ook je toekomstige pensioen heel belangrijk is.'

De overheid wil dat de communicatie transparanter wordt en dat mensen meer inzicht krijgen in de risico's en de eigen verantwoordelijkheid om hun pensioen goed te regelen. Volgens Den Haan
is het beroep dat op de burger wordt gedaan een beetje doorgeschoten. Als voorbeelden noemt ze de keuze voor een zorgverzekering of energieleverancier, waarbij de burger veel kennis en informatie nodig heeft om een verantwoordelijke keuze te kunnen maken.

Volgens Den Haan ligt het met de pensioenen nog een stukje moeilijker. 'Bij de zorgverzekeraar heb ik in elk geval volgende maand al profijt van mijn keuze. Bij het pensioen ligt dat nog vele jaren, vaak tientallen jaren weg. Om dat te begrijpen is het noodzakelijk om mensen daar op een heldere, simpele en transparante manier over te informeren. Niet van bovenaf naar beneden, maar van mens tot mens.'

© Nationale Zorggids