Het kabinet is nog lang niet zover, maar het bedrijfsleven wel: het uitbreiden van het vaderschapsverlof (partnerverlof) voor nieuwe vaders. Steeds meer bedrijven doen dat en geven nieuwe vaders niet een paar dagen betaald verlof, maar enkele weken. ING kondigde een maand betaald verlof aan en onlangs ging ook de Tilburgse scholengemeenschap Xpect Primair overstag. Microsoft Nederland rekt het vaderschapsverlof op tot zes weken en consultancybedrijf &Samhoud zelfs tot twee maanden. Het zijn veelal iets grotere bedrijven die hiervoor kiezen, want kleinere bedrijven kunnen een werkgever minder goed missen. Dat meldt BNR.
Volgens vakbond FNV kiezen bedrijven steeds vaker voor een uitbreiding van het vaderschapsverlof omdat ze door onderzoek weten dat het beter is voor de vader om er vroegtijdig voor zijn kind te zijn. “Maar we merken ook dat er een slag om jong en succesvol ict-talent gaande is. We zien dat hiermee bij ING een arbeidsvoorwaarde is gecreëerd, waarmee zij op de arbeidsmarkt een concurrentievoordeel heeft”, aldus FNV-bestuurder Gerard van Hees.
Van Hees denkt dat steeds meer bedrijf overstag zullen gaan en vaders minstens een paar weken met betaald verlof laten gaan. Vaders en bedrijven zien steeds vaker in dat de rol van de vader bij de opvoeding niet onderdoet voor de rol van de moeder. Jeroen Geelhoed van &Samhoud legt uit dat er ook een voordeel te behalen valt voor werkgevers die het betaalde vaderschapsverlof uitbreiden. Werkzoekenden vind jou als werkgever aantrekkelijker en werknemers ervaren meer loyaliteit.
Door: Redactie Nationale Zorggids