Ouders die het medisch dossier van hun kind opvragen, krijgen daar niet zomaar een kopie van mee. De Consumenten bond liet 22 ouders het dossier van hun kind opvragen bij de GGD of het consultatiebureau, maar 33 procent van hen kreeg geen kopie. Ook volwassenen die hun eigen dossier van vroeger wilden inzien, kregen soms geen toestemming. Dat meldt Skipr.
Wie eigen dossier van vroeger of het kinddossier van zijn zoon of dochter na een eerste aanvraag niet meekreeg, waagde nog een paar aanvraagpogingen. Maar negen van de deelnemers stuitten op continue weerstand van de GGD of het consultatiebureau. In totaal kregen zeventien aanvragers wel een kopie van hun dossier opgestuurd, maar zeven van hen moesten daarvoor langer dan een maand wachten. Ook bleken er fouten te staan in vier van de ontvangen dossiers.
In de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst staat dat iedereen die dat wil recht heeft op een kopie van zijn eigen kinddossier of het dossier van zijn of haar kind. Zorgverleners weten dit vaak niet en snappen ook niet hoe een aanvraag hiervoor werkt.
“In 2014 lieten wij al zien dat huisartsen hoge drempels opwerpen als patiënten hun medisch dossier opvragen. En in 2016 was het bij ziekenhuizen niet anders. En nu blijkt weer dat het moeilijk is om inzage te krijgen in het kinddossier. Wij zullen er dan ook bij de beroepsgroep op aandringen dat zij hun achterban in beweging zetten om dit te verbeteren”, aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond.
Door: Redactie Nationale Zorggids
En zelf sturen ze het overal de wijde wereld in voegen er van alles bij in het dossier.maar dat is bekend die gegevens zijn niet hun eigendom. Waarom mogen die onbeschofte wijkteams die zo gehaat worden dan wel vrije inzage hebben ? Als z ehe tniet willen laten zien dan is er sprake van valsheid. Inzage is een recht van de burger en instanties moeten aan dat verzoek voldoen.