Nederlanders willen dat tabak uit het zicht van de jeugd wordt verkocht. Daarom roept KWF Kankerbestrijding staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid op tot wetgeving hiervoor. Op dit moment worden er nog op méér dan 30.000 verkooppunten tabaksproducten verkocht, veelal prominent geëtaleerd in winkels, supermarkten en benzinestations. Dat meldt KWF Kankerbestrijding.
Uit nieuw draagvlakonderzoek van TNS NIPO in opdracht van KWF Kankerbestrijding blijkt dat meer dan de helft (57 procent) van de Nederlanders wil dat tabak uit het zicht van de jeugd wordt verkocht. "Het is eigenlijk absurd dat we in Nederland sigaretten verkopen alsof het een normaal product is, terwijl we het in wezen hebben over een product dat 1 op de 2 klanten doodt”, zegt Michel Rudolphie, directeur van KWF Kankerbestrijding. Om onze jeugd te beschermen tegen de verleidingen van roken pleiten we ervoor om tabaksproducten niet in het zicht van de jeugd te verkopen. De afgelopen jaren zien we dat steeds meer Nederlanders deze maatregel ondersteunen.”
Jongeren blijken gevoelig voor de identiteit en uitstraling van producten. Sinds de invoering van het reclameverbod voor tabak in 2002, is de tabaksverpakking en de display (met de verschillende pakjes naast elkaar) het belangrijkste reclamemiddel van de tabaksindustrie geworden.
Nog altijd beginnen elk jaar ruim 35.000 kinderen met roken en sterven er in Nederland jaarlijks meer dan 20.000 mensen vroegtijdig als gevolg van roken en meeroken. Iedere dag raken honderd kinderen verslaafd aan roken. Meer dan tachtig procent van de huidige rokers is begonnen voor zijn achttiende. De kans om te beginnen met roken is voor jongeren tweemaal zo groot als zij in de supermarkt geconfronteerd worden met de zichtbaarheid van sigaretten.
© Nationale Zorggids