Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS), Duncan Stutterheim (CEO van SFX Europe), DJ Oliver Heldens, Berend Schans (VNPF) en Hans Ligtermoet (VVEM) hebben samen de campagne 'I love my ears' gestart. De campagne is bedoeld om uitgaanspubliek te waarschuwen voor de risico’s op gehoorschade door harde muziek en voor te lichten over gehoorbescherming. De start vond plaats tijdens het Amsterdam Dance Event.
Van 810.500 Nederlanders is bij de huisarts bekend dat zij problemen hebben met hun gehoor. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM. Daaruit blijken ook signalen dat gehoorschade door harde muziek onder jongeren een groeiend probleem is. Tot 60 procent van jongeren die mee hebben gedaan aan een zelftest geven aan dat ze weleens een piep horen na het uitgaan. Een deel heeft die piep zelfs permanent. Dat wijst op een onherstelbare gehoorbeschadiging.
De campagne is tot stand gekomen in samenwerking tussen het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de organisatoren van muziekevenementen en poppodia, de Vereniging van EvenementenMakers (VVEM) en de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF). Met deze partijen heeft staatssecretaris Van Rijn een convenant gesloten om het volume terug te draaien tot een niveau dat veilig is met gebruik van de juiste oorbescherming. Daarnaast moet die oorbescherming betaalbaar beschikbaar zijn bij concerten en muziekevenementen en moeten bezoekers actief worden voorgelicht over hoe zij zonder schade kunnen genieten van muziek.
Van Rijn: 'Door je oren goed te beschermen kun je een leven lang genieten van muziek. Dat willen we duidelijk maken aan iedereen die geniet van festivals, concerten en feesten. Het volume daar wordt teruggedraaid naar een niveau dat veilig is met oordoppen. Dus doe die doppen in!'
© Nationale Zorggids