Gelijke kansen, toegankelijkheid en persoonlijke autonomie. Hierover staan afspraken in de intentieverklaring van het ‘VN-verdrag voor het recht van mensen met een handicap’. Dit verdrag is vertaald naar een intentieverklaring voor het hoger onderwijs, die op 9 oktober werd ondertekend door rector magnificus Rutger Engels van Erasmus Universiteit. “Alle studenten moeten hun talenten optimaal kunnen benutten. Daar zijn studenten met een functiebeperking geen uitzondering op.” Dit meldt Erasmus Universiteit.
De middag werd geopend door Judith Jansen, directeur Expertisecentrum Inclusief Onderwijs en een van de opstellers van de intentieverklaring voor het hoger onderwijs. Naast het ondertekenen van de intentieverklaring, stonden de ervaringen van de studenten zelf centraal. Zo deelde geneeskundestudent Britt haar ervaringen binnen de Erasmus Universiteit. Doorzettingsvermogen en extra (tentamen)faciliteiten zorgden ervoor dat Britt inmiddels haar master heeft behaald en binnenkort start met haar promotieonderzoek in het Sophia Kinderziekenhuis.
Ook Jiska Stad-Ogier, student en mede-oprichtster van ‘Wij staan op’, vertelde over wat studeren met een beperking voor haar betekent. In ieder geval niet bij de pakken neerzitten. Ze heeft een actieve rol binnen haar stichting en dus goed inzicht in de uitdagingen waar studenten soms voor komen te staan.
Intentieverklaring
Zoals Britt en Jiska zich hebben ontwikkeld, zo moeten alle studenten met een functiebeperking zich kunnen ontwikkelen. Daarom ondertekende Rutger Engels de intentieverklaring voor studeren met een functiebeperking: “Op onze universiteit moeten studenten met een functiebeperking dezelfde kansen krijgen om hun talenten te ontwikkelen als andere studenten. Dat is The Erasmian Way”. Met het ondertekenen van de intentieovereenkomst zijn de gelijke kansen voor studenten met een functiebeperking beschermd en gewaarborgd.
EUR team studeren met een functiebeperking
Binnen de universiteit zet het team ‘studeren met een functiebeperking’ zich dagelijks in voor het toegankelijk maken en houden van de campus en onderwijsvoorzieningen. Zij brengen ook de studievoorzieningen voor studenten met een functiebeperking zo goed mogelijk in kaart.
Door: Nationale Zorggids