Normal_gemeente_balie

De veranderingen in de zorg hebben geleid tot een wildgroei aan meldpunten waar mensen terecht kunnen met vragen en klachten over de zorg. Dat blijkt uit een rondgang van de NOS.

Een groot aantal organisaties, waaronder gemeenten, belangenverenigingen, politieke partijen en de overheid hebben een loket geopend waar meldingen worden verzameld. Volgens Carel Jansen, hoogleraar communicatie- en informatiewetenschappen, kan het grote aanbod van meldpunten leiden tot verwarring. 'Al die verschillende partijen, je weet als burger echt niet waar je met je klacht heen moet. Hoe meer meldpunten er zijn, hoe lastiger het is om onderscheid te maken en te beoordelen bij welk meldpunt je precies moet zijn.'

Het probleem wordt erkend door Ieder(in), het netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte. 'Sommige mensen zien door de bomen het bos niet meer', zegt persvoorlichter Rolf Smid van Ieder(in). 'Iedereen wil bij z’n eigen achterban de vinger aan de pols houden', aldus Smid. 'We kijken of we binnenkort samen met de patiëntenvereniging NPCF en met het Landelijk Platform GGz een gezamenlijk meldpunt kunnen openen.'

© Nationale Zorggids