Zilveren Kruis zet zich in tegen eenzaamheid kwetsbare ouderen
Zowel voor zorgverleners als verzekerden is het een buitengewone periode. Met de verlenging van de coronamaatregelen tot en met 28 april lopen kwetsbare ouderen verhoogd risico om in een sociaal isolement te raken. De afdeling Zorgbemiddeling van Zilveren Kruis neemt daarom, in samenwerking met seniorenorganisatie KBO-PCOB, dagelijks contact op met kwetsbare ouderen. Per dag worden zo’n 180 ouderen gebeld. Dit meldt Zilveren Kruis.
 
Vanwege het coronavirus kwam een gedeelte van het werk op de afdeling Zorgbemiddeling stil te liggen. Deze tijd gebruikt de afdeling nu om contact op te nemen met verzekerden. Inmiddels hebben Zorgcoaches al meer dan duizend ouderen bereikt.
 
Het betreft senioren die lid zijn van KBO-PCOB met een collectieve verzekering bij Zilveren Kruis. We vragen hoe wij kunnen helpen bij hun zorgen rondom de zorg en geven daar waar gewenst opvolging aan." Andere afdelingen binnen Zilveren Kruis zijn sinds deze week ook aangesloten op het initiatief.
 

Beantwoorden zorgvragen en zorgproblemen oplossen

Naast het beantwoorden van vragen, telefoonnummers van instanties doorgeven en een luisterend oor zijn, regelen de Zorgcoaches ook concrete zorg. "Zoals voor een meneer waarbij de wijkverpleging plots was gestopt", vertelt Zorgcoach Claudia Masmeijer. "Samen met collega’s hebben we vervolgens de wijkverpleging kunnen regelen."
 
Manon Vanderkaa, directeur KBO-PCOB: "Wij zijn blij dat onze al jarenlang goede samenwerking met Zilveren Kruis nu ook op deze manier een hele goede invulling krijgt. Dat blijkt uit reacties die wij krijgen van onze leden." Ouderen met ondersteuningsvragen worden via Zorgbemiddeling doorverwezen naar de Ouderen-Infolijn van KBO-PCOB. Vanaf daar pakken zij het op samen met ondersteuningspartners.
 

Geen alledaags gesprekken

Uit een rondvraag onder de Zorgcoaches blijkt de grote diversiteit aan vragen die leven onder ouderen. Van zorgen over medicijntekorten tot twijfels over het op bezoek gaan bij de kleinkinderen. Zorgcoach Masmeijer: "Maar ook als zij geen specifieke vragen hebben zijn ze blij met het telefoonnummer van het Rode Kruis, RIVM of de Ouderen-Infolijn. En met de aandacht die ze krijgen in deze tijden waarin eenzaamheid bij ouderen veel en sterker voorkomt."
 
Door: Nationale Zorggids