Ongelukken met e-bikes eisen steeds meer levens. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat vorig jaar 57 mensen overleden door een ongeval met een elektrische fiets, ruim 42 procent meer dan in 2016 toen veertig mensen op e-bikes om het leven kwamen. Van alle fietsers die in het verkeer omkwamen, zat een kwart op een e-bike. Veruit de meeste slachtoffers zijn ouderen. Dit meldt CBS.
Ongeveer twee derde van de slachtoffers met e-bikes is ouder dan 65 jaar. Bovendien maakt deze groep de minste kilometers. Dit houdt in dat zij een veel hoger risico hebben om een ongeluk te krijgen dan andere leeftijdsgroepen. Volgens het CBS zijn vorig jaar voor het eerst meer fietsers om het leven gekomen dan inzittenden van auto's. In 2017 overleden 206 fietsers door verkeersongelukken tegen 201 inzittenden van personenauto's.
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur is bezorgd om de oudere fietser, die steeds vaker betrokken is bij dodelijke verkeersongelukken. Ze wijst erop dat het gaat om “een kwetsbare groep. Als er wat gebeurt, zijn de gevolgen vaak groter dan bij jongeren.”
Van Nieuwenhuizen is “blij om te zien dat steeds meer ouderen langer deelnemen aan het verkeer. Dat geeft hun de vrijheid zelf op pad te gaan.” Maar extra aandacht voor deze groep is geboden. De minister wijst op een campagne voor veilig fietsen voor ouderen die haar ministerie op touw heeft gezet. Ze hoopt dat veel gemeenten zich bij dat initiatief aansluiten.
Ook moeten fietshandelaren hun klanten nadrukkelijker wijzen op de risico's van het rijden op e-bikes. Veilig Verkeer Nederland (VVN) roept de branche op betere informatie te geven. Ook vindt VVN dat de fietspaden geschikter moeten worden gemaakt voor de e-bikes. Volgens VVN speelt het snelheidsverschil tussen de elektrische en de normale fiets een rol in het aantal ongelukken.
Door: ANP