Logo_hou_het_lekker_voor_jezelf

De organisaties Fier, HelpWanted en Free a Girl hebben deze week de sextingcampagne 'Hou het lekker voor jezelf' gelanceerd. De campagne richt zich op de doorstuurders van naaktfoto’s of –video’s. Dat meldt het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. 

"We willen laten inzien dat naaktbeelden die worden doorgestuurd, grote gevolgen kunnen hebben. Het slachtoffer krijgt een bak ellende over zich heen met alle schadelijke gevolgen van dien. De doorstuurder blijft over het algemeen buiten schot en daar moet verandering in komen", aldusFier-directeur Linda Terpstra.

Tot nu toe richtten sextingcampagnes zich vooral op de makers van de naaktfoto’s, en –video’s. Ambassadeur van de campagne, BNN-presentatrice Gwen van Poorten: ‘Wij willen dat het delen van deze foto’s en filmpjes stopt. We spreken de doorstuurders rechtstreeks aan: "Hou het lekker voor jezelf!” Het is belangrijk om mensen te laten inzien wat voor gevolgen het simpele doorsturen van een naaktfoto kan hebben en daarom hebben we een video gemaakt, die de vluchtigheid van social media laat zien en het effect daarvan."

De campagne speelt vooral online, daar waar de problematiek ook ontstaat. Er is een bijzondere samenwerking met humoristisch en rebels social platform RUMAG, dat speciale campagne t-shirts heeft gemaakt en met quotes aandacht vraagt voor de boodschap van de campagne. Ook werkt 'Hou het lekker voor jezelf' samen met het BNN-programma Spuiten en slikken, dat op 19 september een programma over dit onderwerp uitzendt.

De campagnesite www.houhetlekkervoorjezelf.nl biedt jongeren, maar ook ouders en scholen, allerlei informatie over de gevolgen van doorgestuurde naaktfoto’s en –video’s. De site staat ook vol met ervaringsverhalen, facts en tips. En jongeren kunnen hier chatten met hulpverleners over sexting en de gevolgen hiervan.