In 2017 vindt de consument bij Albert Heijn geen stripfiguren meer op de verpakking van ongezond voedsel. Met het bannen van deze plaatjes en afbeeldingen van kinderidolen wil het bedrijf ongezond eten minder aantrekkelijk maken. Het proces van nieuwe verpakkingen wordt in fases uitgevoerd en moet aan het einde van 2017 afgerond zijn. Dit meldt Nu.nl.
Producten van het huismerk van de supermarkt zullen binnenkort niet langer versierd zijn met stripfiguren en andere bekende personen. Ook worden sommige producten zelf gezonder gemaakt. Albert Heijn brengt een aantal nieuwe kindertoetjes op de markt die minder vet zijn en sommigen hebben geen toegevoegde suiker. Op de verpakking komen de 'RockFrogs', cartoonkikkers die de consument juist op gezondere voeding moet wijzen.
De supermarktketen heeft de hulp van de Raad van kinderen ingeroepen bij het besluit om cartoons op de verpakking van ongezonde voeding te verbannen. De kinderen in deze raad mochten meedenken over het thema gezonde voeding en hoe men gestimuleerd kan worden om voor gezondere opties te kiezen. “Hun advies was kinderlijk eenvoudig: maak gezond eten makkelijk, dus zorg dat het leuk, lekker en aantrekkelijk is”, aldus Saskia Egas Reparaz, marketinghoofd van Albert Heijn.
In 2015 had 12 procent van de kinderen overgewicht, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De Alliantie Stop kindermarketing is dan ook blij met het besluit van de supermarkt om te stoppen met kindermarketing op ongezonde voeding. Aan het begin van de zomer maakte ook supermarkt Plus bekend te stoppen met stripfiguren op de verpakking van ongezond eten.
Door: Redactie Nationale Zorggids