Twee hulphonden zijn onlangs toegang tot de cabine geweigerd door vliegmaatschappij Transavia toen zij samen met hun baasjes naar Kroatië zouden vliegen. Hoewel de honden en de twee vrouwen alle benodigde papieren hebben en ook zwart op wit hadden dat de dieren in de cabine mee mochten, werd dit uiteindelijk teruggedraaid. De vakantie van de dames kon niet doorgaan omdat zij 24 uur per dag afhankelijk zijn van hun hulphond. Dit meldt Telegraaf.
De dieren zijn speciaal getraind om mensen met eet- en angststoornissen te ondersteunen. Ze bieden psychosociale hulp en houden hun baasje kalm in drukke of angstige situaties. Een vlucht zonder hun hond in de cabine, is dan ook niet mogelijk. Volgens Transavia mochten de dieren wel mee in het vliegtuig, maar dan in het ruim. Zij zouden hun baasjes niet kunnen ondersteunen bij de drukte van het vliegveld en tijdens de vlucht zelf.
Gewijzigde regels
Transavia stelt dat er steeds vaker wordt gesjoemeld met het gebruik van hulphonden. Zij hebben onlangs afgesproken alleen nog blindegeleidehonden aan boord te laten in de cabine. Hulphonden zijn echter net zo hard nodig en zijn zeer specifiek opgeleid. Sommigen kunnen waarschuwen voor een epilepsie-aanval of voor lage suikers bij diabetespatiënten. De dienst van zulke honden kan daarmee van levensbelang zijn.
“Wildgroei van honden”
Omdat de regels van de vliegmaatschappij onlangs zijn gewijzigd, kan het voorkomen dat reizigers een reis hebben geboekt en toen hoorden dat de hond mee mocht in de cabine. Die richtlijnen zijn op het moment van vertrek gewijzigd. De twee vrouwen werden voor vertrek gebeld om hen te informeren dat de dieren toch niet mee mogen in de cabine. “We willen de wildgroei van honden stoppen. En daarvan zijn sommigen helaas de dupe”, zo laat een woordvoerster weten.
Lastige overgangsperiode
De twee vrouwen hopen dat Transavia deze week alsnog met een alternatief komt om de vakantie door te zetten. Ze hadden er erg naar uitgekeken om samen met hun pleegmoeder, tevens trainer van de honden, op vakantie te gaan. Dat ze zijn aangeboden het geld terug te krijgen van de tickets, is voor hen dan ook niet van belang. Transavia heeft ook een dinerbon aangeboden en zegt dat deze overgangsperiode lastig is.
Door: Nationale Zorggids