Drie gemeenten in de gemeente Utrecht hebben gisteren met elkaar om de tafel gezeten om te praten over de aanpak van en zorg voor verwarde personen. Vanaf 1 oktober 2018 is ieder gemeente verplicht om een plan van aanpak voor verward gedrag te hebben. De ‘afhandeling’ van verwarde personen is dan ook niet meer de verantwoordelijkheid van de politie, maar van de gemeenten. Dat meldt RTV Utrecht.
De gemeenten Rhenen, Veenendaal en Renswoude willen voorkomen dat meldingen van verward gedrag bij de politie terechtkomen, omdat het vaak niet om strafbare feiten gaat. “Als de politie er aan te pas komt, is het vaak traumatisch. Dat willen we niet. Dus we zullen ook als gemeente een aanpak moeten ontwikkelen om mensen voor te lichten over wat ze kunnen doen op het moment dat er iemand in hun omgeving is waarvan ze denken dat die het moeilijk heeft of waar ze zelf last van hebben”, zegt wethouder Marieke Overduin van de gemeente Veenendaal.
Door een passende plan van aanpak op te stellen hopen de gemeenten ervoor te zorgen dat verwarde personen eerder in beeld komen en dat naasten weten wat ze moeten doen als zij verward gedrag bij een familielid of vriend opmerken. Samen met de politie, geestelijke gezondheidszorg, woningcorporaties, ziekenhuizen en welzijnsinstellingen willen de gemeenten bekijken wat zij kunnen betekenen voor iedere individuele cliënt. “Om zo te voorkomen dat ze tussen wal en schip vallen.”
Door: Redactie Nationale Zorggids
Meld maar raak !