In shared-spacegebieden moeten verkeersdeelnemers met elkaar voor een veilige verkeerssituatie zorgen. Dit gebeurt voornamelijk op basis van sociale interactie. Oogcontact is daarbij belangrijk en dat is voor iemand met een visuele beperking natuurlijk een onmogelijke opgave.
Het weghalen van vaste structuren maakt het gebied ontoegankelijk voor blinde en zeer slechtziende verkeersdeelnemers. Zij missen de oriëntatie- en herkenningspunten die ze nodig hebben om vast te stellen waar ze zijn. Daarnaast zijn ze overgeleverd aan de welwillendheid van andere verkeersdeelnemers om hen de ruimte te geven voor een veilige oversteek, zoals bij Amsterdam CS, in Den Haag (Spui, Grote Marktstraat) en in Arnhem (Steenstraat). Door het weghalen van vaste structuren zijn mensen met een visuele beperking nog kwetsbaarder. Blindengeleidehonden zijn getraind om oriëntatiepunten aan te geven, zoals een zijstraat of een zebrapad, en om te stoppen bij stoepranden, waarmee ze waarschuwen voor op- en afstappen.
Geleidehondenbaas Sytske Oosthoek: "De hond kan geen snelheid van naderend verkeer inschatten. Veel mensen weten dit niet. De hond kan dus niet aangeven wanneer ik veilig kan oversteken. Dit moet ik zelf op mijn gehoor bepalen."
© Nationale Zorggids