In 2018 meldden zesduizend Zilveren Kruis-verzekerden zich bij de afdeling Zorgbemiddeling met een ggz-zorgvraag. Wanneer zij bellen met Zilveren Kruis staan zij vaak al lang op een wachtlijst. Maar met de inzet van online behandeling kan de verzekeraar, voor een deel van deze patiënten, een einde maken aan het wachten. Dit meldt Zilveren Kruis.
“Wij willen dat patiënten daar zorg krijgen waar zij het liefste zorg ontvangen. Als onze verzekerde het wil en e-health goed aansluit op de zorgvraag, kunnen zij direct online met hun behandeling van start”, zegt Olivier Gerrits, directeur Zorginkoop Zilveren Kruis.
De online behandeling kan in plaats komen van de traditionele behandeling. Een combinatie van online en 'offline' behandeling is ook mogelijk. Doordat patiënten de zorg thuis ontvangen is er geen sprake meer van reistijd of wachttijd in de behandelkamer. Via beeldbellen hebben patiënten direct persoonlijk contact met een psycholoog. Dit kan met een smartphone, tablet of computer. Bij een andere vorm van online behandeling worden opdrachten digitaal ingevuld en opgestuurd en reageert de behandelaar hier online op.
Patiënt sneller geholpen met online behandeling
Veel vragen die Zorgbemiddeling krijgt gaan over angst- of depressie behandelingen. De online behandeling van deze klachten is bewezen effectief. Patiënten- en familiekoepel MIND is positief over het initiatief van Zilveren Kruis. Mirjam Drost, woordvoerder: ‘Online therapie kan bijvoorbeeld ondersteunend zijn als je op de wachtlijst staat. We zijn benieuwd naar de resultaten en wat patiënten er van vinden. Behandeling blijft maatwerk en MIND vindt het van belang dat er steeds goed gekeken wordt naar de ernst en complexiteit van de klachten in samenspraak met de patiënt'.
Zorgbemiddeling van Zilveren Kruis werkt samen met DiSofa (onderdeel van GGZ-Noord Holland Noord), Interapy en MentaalBeter. Online behandeling wordt vanuit de basisverzekering vergoed.
Door: Redactie Nationale Zorggids