De zorgverzekeraar ONVZ heeft van alle zorgverzekeraars ook dit jaar de meest tevreden klanten. Dat blijkt uit de jaarlijkse Klantenmonitor Zorgverzekeringen van het onderzoeksbureau MarketResponse. De verzekerden van ONVZ beoordeelden de dienstverlening met een 8,4. Zij zijn vooral tevreden over de vrijheid om zelf hun arts en ziekenhuis te mogen kiezen. Dat meldt ONVZ in een persbericht.
MarketResponse onderzoekt jaarlijks de prestaties van zorgverzekeraars. Ruim 11.500 verzekerden gaven dit jaar hun mening over 26 merken van zorgverzekeraars. De klanttevredenheid wordt aangegeven in een score, die voor alle zorgverzekeraars gemiddeld uitkwam op -8. ONVZ kwam met een score van +37 als beste uit de bus. Vorig jaar behaalde ONVZ ook de hoogste score. Over het algemeen vielen de scores van kleinere verzekeraars hoger uit dan die van de grote verzekeraars.
Volgens het onderzoeksbureau komt de hoge score voor ONVZ voor een groot deel voort uit de keuzevrijheid die de verzekeraar aan haar klanten biedt. 'Vrije keuze betekent dat verzekerden zelf kunnen kiezen naar welk ziekenhuis ze gaan en door welke dokter ze zich laten behandelen', aldus MarketResponse.
In Nederland zijn er grofweg twee typen zorgverzekeringen: naturaverzekeringen en restitutieverzekeringen. Naturaverzekeraars kopen zorg selectief in en hanteren voorwaarden voor de vergoeding. Behandelingen worden alleen volledig vergoed als verzekerden naar een zorgverlener gaan met wie de verzekeraar een contract heeft. Restitutieverzekeraars, waaronder ONVZ, laten verzekerden vrij om te bepalen waar en door wie ze zich laten behandelen.
© Nationale Zorggids