Logo_image001

Van 14 tot en met 19 maart aanstaande openen ruim duizend locaties in Zorg en Welzijn hun deuren voor het grote publiek. Belangstellenden, buurtbewoners, (aankomende) studenten, vrijwilligers, cliënten en mantelzorgers kunnen komen kijken naar het werk van de 1.4 miljoen medewerkers en 450.000 vrijwilligers die zich dagelijks met passie en professionaliteit inzetten voor hun cliënten en patiënten. In 2015 bezochten rond 750.000 belangstellenden zorg- en welzijnsorganisaties die meededen aan de Nationale Week van Zorg en Welzijn.

Voor het vierde achtereenvolgende jaar voert de grootste sector van Nederland campagne onder het motto ‘Zo werkt Zorg’. Het doel is de veelzijdigheid van Zorg en Welzijn te tonen, de nieuwe ontwikkelingen en vooral de mensen die er werken in de schijnwerpers te zetten.

Daarom start de campagne 7 maart op Facebook met de Gouden Hart-actie. Iedereen met een familielid, vriend(in), collega of zorgverlener in zorg of welzijn kan haar of hem met het Gouden Hart een compliment geven. Daarnaast is een speciale omslagfoto beschikbaar voor mensen die op hun eigen Facebookpagina ambassadeur van Zorg en Welzijn willen zijn. Om jongeren te interesseren is het vloggers-duo Vet Gezellig vanaf 8 maart actief met filmpjes op YouTube, Snap Chat en Instagram waar ze achter de schermen kijken van beroepen en bijzondere opleidingen. Op Twitter #WZW2016 begint nu de campagne warm te draaien.

In de week van 7 tot en met 11 maart ontvangen ruim 6.1 miljoen huishoudens een huis-aan-huis-special over Zorg en Welzijn, waarin nieuwe ontwikkelingen belicht worden die voor het grote publiek van belang zijn, want Zorg en Welzijn gaat iedereen aan. Met verhalen uit het veld komen thema’s aan bod als: andere tijden, andere zorg, de zorgprofessional-van-de-toekomst, cliënt-in-de-regie, zorgtechnologie, nieuwe beroepen en onderwijs.

Het hoogtepunt van de campagneweek is op maandagochtend 14 maart wanneer 33 bekende BN-ers, politici en bestuurders door heel Nederland met een bijzondere activiteit bij instellingen aanwezig zijn. Van Jandino Asporaat, Diederik Samsom, burgemeester Van Zanen, Boris van der Ham, Klaas van Kruistum, Arjan Spies van The Kik, tot Henkjan Smit en radioDJ Barry Paf; ze zetten zich allen in om de veelzijdigheid van Zorg en Welzijn voor het voetlicht te brengen.

De Nationale Week van Zorg en Welzijn is een initiatief van het landelijk dekkend samenwerkingsverband van vijftien regionale werkgeversorganisaties die zich bezig houden met de arbeidsmarkt in Zorg en Welzijn. De werkgeversorganisaties werken samen in de Stichting RegioPlus die de Nationale Week van Zorg en Welzijn coördineert. Het doel van de campagne is het bevorderen van een inspirerend, veelzijdig en realistisch imago van de sector Zorg en Welzijn.

©Nationale Zorggids