Normal_1610

In 2010 is niet alleen het aantal patiënten, maar ook de patiënttevredenheid verder gestegen. Opgenomen patiënten gaven het Havenziekenhuis in 2010 een gemiddeld rapportcijfer van een 8.3. Ter vergelijking bedroeg het cijfer in 2008 een 8.1 en in 2009 een 8.2.

Hoog gewaardeerd wordt de manier waarop in het Havenziekenhuis met de patiënten omgegaan wordt en hoe de patiënten in het ziekenhuis worden ontvangen. Zo was bijvoorbeeld 98% van onze patiënten tevreden tot zeer tevreden over de wijze waarop ze worden ontvangen, zowel in het ziekenhuis als op de verpleegafdeling. Het effect van de verbouwing is ook duidelijk zichtbaar. Opnieuw is de tevredenheid over de faciliteiten van de verpleegafdelingen toegenomen. Over de gemeenschappelijke ruimte was 95% van de patiënten tevreden, dit was in 2008 nog 81%.

Een 8.3 is een mooi rapportcijfer, maar het Havenziekenhuis hoort ook graag wat er beter kan om de zorg verder te verbeteren. Een aandachtspunt is het sanitair en de schoonmaak. Het merendeel van de patiënten is in 2010 tevreden, maar circa 20% beoordeelt dit toch met een onvoldoende. Nieuw sanitair en vaker reinigen hebben er in 2010 wel toe geleid dat de tevredenheid over de schoonmaak ten opzichte van 2009 is gestegen van 79% naar 81% en de tevredenheid van de sanitaire voorzieningen van 79% naar 85%. Een ander aandachtspunt is het verstrekken van informatie bij het vertrek uit het ziekenhuis. Hoewel het percentage tevreden patiënten ten opzichte van 2009 wel iets is verbeterd; van 87% naar 89%.

Het aantal deelnemers aan het onderzoek was lager dan in 2009, namelijk 17% van de patiënten ten opzichte van 20% vorig jaar. Als verdiepingsslag op het tevredenheidonderzoek is besloten om spiegelgesprekken met patiënten te gaan voeren. Dit zijn gesprekken met zes à tien patiënten, waarbij de afdeling (management, artsen en verpleegkundigen) als toehoorder aanwezig zijn. Deze gesprekken worden geleid door een onafhankelijke gespreksleider. In 2010 hebben gesprekken plaatsgevonden met patiënten die de verpleegafdeling Cardiologie bezochten, met het ontslag uit het ziekenhuis als één van de onderwerpen. Ook in 2011 zullen spiegelgesprekken worden georganiseerd. In 2011 wordt ook bij de poliklinieken weer een tevredenheidonderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek vindt om de twee jaar plaats.