Een neutrale boodschap werkt beter bij online campagnes tegen roken. Dit blijkt uit promotieonderzoek van Maria Altendorf, communicatiewetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam. Vorige week promoveerde zij op de manier waarop online campagnes om te stoppen met roken kunnen worden verbeterd. Dit meldt dagblad Trouw.
Ondanks veel campagnes om het roken tegen te gaan, rookt nog ruim 22 procent van de Nederlanders. KWF Kankerbestrijding financierde het onderzoek van Altendorf, om te kijken hoe online campagnes verbeterd kunnen worden.
Neutrale boodschap werkt beter in online anti-rook campagnes
Vorige campagnes richtten zich onder andere op doorzettingsvermogen en de mate van verslaving. Dit heeft een relatief beperkt effect. In haar promotieonderzoek ontwikkelde Altendorf een nieuwe aanpak voor volwassen rokers waarbij zij de inhoud van de informatie en de presentatie ervan varieerde. De manier waarop een boodschap is geformuleerd, kan veel verschil maken. Zo sorteert "U zou kunnen overwegen om voor uw gezondheid te stoppen met roken" bij heel autonome mensen meer effect dan "u moet stoppen met roken."
Uit het onderzoek bleek dan ook dat rokers met een grote behoefte aan autonomie die een dergelijke boodschap kregen, vaker stopten. Feedback die meer is toegespitst op hun situatie, werkte bij deze groep mensen beter. In vervolgonderzoek zou er kunnen worden gekeken naar het bereiken van mensen die minder hoog opgeleid zijn en een mindere behoefte aan autonomie hebben.
Door: Nationale Zorggids