De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de Inspectie Jeugdzorg (IJZ) gaan gegevens over naleving van regelgeving actief openbaar maken. Dat meldt de Tweede Kamer.
We willen niet eten in een restaurant waar de hygiëne slecht is, noch in een ziekenhuis belanden waar niets wordt geleerd van medische fouten. Het wettelijk vastleggen van de verplichting om toezichtgegevens openbaar te maken krijgt dan ook brede steun in de Kamer. Ontsluit de informatie wel op zo'n manier dat die voor iedereen toegankelijk is, suggereert Vermue (PvdA).
Wat hoopt minister Schippers (Volksgezondheid) te bereiken met de openbaarmaking van toezichtgegevens? Het bevorderen van de naleving, het legitimeren van overheidsbeleid en het inlichten van het publiek. Leijten (SP) ziet nog een ander voordeel in het actief openbaar maken van toezichtgegevens. Het maakt duidelijk hoe inspecties zich opstellen: als waakhond of als schoothondje.
Partijen die onderzocht zijn, moeten de kans krijgen om te reageren op bevindingen van de inspectie. Bergkamp (D66) en De Lange (VVD) willen dit principe in de wet vastleggen. Ook de reactie van de betrokkenen moet dan openbaar worden gemaakt. In welke gevallen mogen betrokkenen reageren? Bruins Slot (CDA) vraagt zich af of dat recht bijvoorbeeld ook bestaat als er verscherpt toezicht wordt ingesteld.
Moeten onderzoeken naar calamiteiten, zoals een onnatuurlijke dood in een zorginstelling, openbaar worden gemaakt? Schippers is daar nu terughoudend in, vooral om de belangen van de betrokken personen te beschermen. Leijten wil dat calamiteitenrapportages wel openbaar worden, vooral omdat zorginstellingen ervan kunnen leren. In de toekomst (mogelijk vanaf 2018) zal onderzoek naar calamiteiten openbaar worden, verzekert Schippers. De werkwijze van de inspectie moet dan wel veranderen. Gevoelige informatie, zoals medische gegevens en namen, mag niet meer in de rapporten terechtkomen.
Is het een goed idee om kleurcodes te gebruiken voor de hygiëne in horecabedrijven? De meningen daarover verschillen. De Lange ziet weinig in kleurcodering. De kleuren zeggen weinig als niet alle bedrijven zijn onderzocht. En foute coderingen kunnen ondernemers onnodig benadelen. Er zijn goede ervaringen opgedaan in het buitenland met kleurcodes voor hygiëne, betoogt Klever (PVV). Consumenten kunnen zo zien welke horecabedrijven hun zaken op orde hebben. Kleurcodes zijn voor meerdere uitleg vatbaar en zijn vaak niet actueel, reageert Schippers. Zij wil ze dan ook niet meer gebruiken. De Kamer stemt op 11 oktober over het wetsvoorstel en de moties.