In de ziekenhuiszorg kan er, mede door de hoge werkdruk, van alles misgaan. Zo overlijden er patiënten op de afdelingen of wordt er verkeerde medicatie toegediend. Dit heeft uiteraard gevolgen, maar niet alleen voor de patiënt zelf, ook voor naasten en het betrokken zorgpersoneel. Juist daarom introduceert het ziekenhuis Bernhoven een nieuwe werkwijze als er zich calamiteiten voordoen. Dit meldt EenVandaag.
Hoe ga je om met missers?
Dat een fout in een klein hoekje zit, is bij velen van ons bekend. Maar, je wilt natuurlijk niet dat dit gebeurt als jij of iemand in jouw naaste omgeving in het ziekenhuis ligt. Helaas kent de zorg risico’s en zullen calamiteiten zich voordoen binnen de (ziekenhuis)zorg. Tot voor kort werd er altijd een technisch rapport opgesteld bij ‘missers’, welke werd voorgeschoteld aan de patiënt of de nabestaanden. Deze rapporten bevatten echter veel jargon en zijn bijzonder technisch van aard. Hierdoor kunnen de betrokkenen vaak niets tot weinig met een dergelijke rapportage. Nieuwe protocollen worden daarom met enige regelmaat opgesteld, maar dit zorgt bij het zorgpersoneel vaak alleen maar voor onduidelijkheid.
Tijd voor een nieuw protocol: ‘herstelgerichte aanpak’
Door de grote hoeveelheid aan regels en protocollen binnen de ziekenhuiszorg werd de handelswijze van zorgpersoneel er niet duidelijker op. Daarom introduceert ziekenhuis Bernhoven een volledig nieuw protocol, namelijk die van de ‘herstelgerichte aanpak’. Deze aanpak richt zich op zowel het medische, als het menselijke aspect. Er wordt gekeken naar de oorzaken van de medische ‘misser’ en wat het zorgpersoneel hiervan geleerd heeft. Daarnaast wordt er een menselijk aspect geïmplementeerd, namelijk door extra (psychologische) hulp aan te bieden aan personeel zodat zij hun werk na een impactvolle gebeurtenis weer kunnen oppakken. Zo hoopt het ziekenhuis Bernhoven om de uitstroom van personeel te voorkomen na het voordoen van een calamiteit.
Door: Nationale Zorggids / Fleur Zomer