Zorgaanbieders moeten transparanter zijn over niet-gecontracteerde zorg

Zorgaanbieders krijgen vanaf 1 september te maken met strengere regels voor transparantie. Patiënten worden hierdoor in staat gesteld om weloverwogen keuze te maken voor een zorginstelling. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft hiervoor de ‘Regeling transparantie zorgaanbieders’ vernieuwd. Patiënten moeten weten welke zorg zij vergoed krijgen en welke niet. Dit meldt Skipr.

Informatie over verzekerde zorg moet niet alleen door zorgverzekeraars beschikbaar worden gesteld, maar ook door zorgverleners, vindt de NZa. Niet-gecontracteerde zorgaanbieders moeten hun patiënten en cliënten hier vanaf 1  september duidelijk over informeren. Nu hebben zij nog te vaak te maken met onverwachte bijbetalingen omdat zij zonder dat ze het wist een ongecontracteerde zorgverlener hebben gebruikt.
Een bericht op de website over gecontracteerde en niet-gecontracteerde zorg is niet voldoende.

Actief informeren

Zorgaanbieders moeten patiënten en cliënten echt actief infomeren, bijvoorbeeld via een brief, e-mail of het patiëntenportaal. De informatie moet relevant en actueel zijn, begrijpelijk en toegankelijk geschreven en vooral vindbaar en vergelijkbaar zijn. Zo hebben zorgverleners de taak om mensen te informeren over het aantal consulten dat nodig is of over een eventueel budgetplafond dat bereikt waardoor ze een patiëntenstop moeten instellen. Informatie over een patiëntenstop moet bovendien neutraal versterkt worden, zonder dat er met vingers gewezen wordt. Moet er voor aanvullende diensten betaald worden, zoals de kapper in een verpleeghuis, dan moeten zorgaanbieders dit op tijd melden, inclusief bijbehorende kosten.

Door: Nationale Zorggids / Johanne Levinsky