Apotheken brengen een bedrag in rekening voor een toelichting aan de klant bij de uitgifte van een nieuw medicijn, maar voeren dat gesprek niet of gebrekkig. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond waarbij 'mysterypatiënten' werden ingezet. Van de 39 apothekers die zij bezochten, voldeed slechts een aan alle voorwaarden van het zogenoemde 'eerste-uitgiftegesprek'. Dat meldt de Telegraaf.
Voor de uitgifte van een medicijn mag een apotheker zes euro vragen aan de klant. Daar komt nog eens zes euro bovenop als het gaat om een medicijn dat voor de klant nieuw is of wanneer het langer dan twaalf maanden geleden is dat de klant dit medicijn heeft gebruikt. Ook als de dosering verandert mag er nu nog extra geld worden gevraagd. Daarvoor moeten medewerkers wel een gesprek met de klant voeren om onder meer de werking en eventuele bijwerkingen uit te leggen, evenals de mogelijke wisselwerking met andere medicijnen. Verder moet duidelijk worden of de klant de informatie echt begrepen heeft..
Bij de Consumentenbond zijn veel klachten binnengekomen over deze gesprekken en de kosten daarvoor, terwijl de apothekers zeggen dat de meeste patiënten tevreden zijn over hun eerst-uitgiftegesprek. De bond noemt de uitkomst van het onderzoek 'schokkend'. In een reactie heeft de brancheorganisatie van apothekers (KNMP) laten weten de uitkomsten van het onderzoek te zien 'als een aansporing om apotheken te blijven stimuleren service en kwaliteit hoog in het vaandel te houden'.
© Nationale Zorggids
Totale onzin dit bedrag, er word niets verteld alleen dat je het medicijn lang niet gehad hebt. Geen nieuws toch mag ik effe vangen 6 euro. B.v griepprik ja echt onzin huisarts zet hem gewoon verder niks bijzonders 6 euro dit kan niet geldklopperij.
De dokter zei tijdens consult dat ik antibiotica ging krijgen 3x daags 1 tabletje. Vervolgens bij aangesloten apotheek medicijnen meegekregen met papier met werking ed van de antibiotica. Hier wordt vervolgens € 6,- voor berekend en niet vergoed. Mogen wij de dokter ook een rekening gaan sturen voor wachttijd per minuut als het spreekuur uitloopt?
Apotheek speelt met andere merknamen voor hetzelfde geneesmiddel en wijzigt tabletvorm: dosering inname 2x40mg verstrekt in 1 tablet van 80 mg om zelf te splitsen wordt plotseling 2 tabletten van 40mg met uiteraard een declaratie van €6 zonder gesprek. Het is een systeem dat uitnodigt verkeerd handelen.
CZ verwijst naar de apothekers en het ministerie VWS. De apotheker naar het ministerie en de zorgverzekeraar. Het NPCF naar het ministerie en de zorgverzekeraars. Nog niet gehoord naar wie het ministerie gaat verwijzen. Waar 3 partijen naar een ander wijzen is er structureel iets fout.
3 doorberekende declaraties van mijn zorgverzekeraar CZ. Alle drie de keer geen gesprek en uitleg. 3 keer ging het ook niet om een 1e verstrekking maar om geneesmiddelen die meerdere keren verstrekt zijn.