Nederlandse omroepen gaan met elkaar in gesprek om te kijken hoe ze in de toekomst om moeten gaan met berichtgeving over medicijnen. Dit laat PowNed-voorzitter Dominique Weesie weten aan het ANP naar aanleiding van een aangepaste uitzending over het diabetesmedicijn Ozempic.
PowNed zou de documentaire eerder al uitzenden, maar besloot dat niet te doen na een waarschuwing van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) over mogelijke reclame. Als de uitzending te gekleurd zou zijn, riskeerde de omroep een boete van 150.000 euro en dat risico was voor PowNed te groot, aldus Weesie. Daarom zijn volgens de voorzitter "de nodige veranderingen doorgevoerd". Het resultaat is woensdag te zien.
Zelfcensuur is niet de bedoeling
Dat de omroepen samen in gesprek gaan, is volgens Paul Teixeira van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) een goede zaak. "Zonder dat ze daarbij aan zelfcensuur gaan doen, want dat is niet de bedoeling", zegt hij. Eerder zei hij al dat het de NVJ teleurstelde dat "een journalistieke productie op één lijn wordt gesteld met een commercial". "Ons standpunt is duidelijk", voegt hij nu toe. "Maar ik ben benieuwd hoe de makers er zelf over denken."
Uitnodiging NVJ
De NVJ heeft zelf van de IGJ ook een uitnodiging gekregen om in gesprek te gaan, naar aanleiding van hun waarschuwing aan PowNed. "Maar aangezien het woensdag wordt uitgezonden wachten we dat eerst heel even af", zegt Teixeira over de documentaire, genaamd PowNed of View: De Prikpen. "Mocht daarna alsnog blijken dat het nodig is, dan gaan we kijken wanneer het lukt."
Door: ANP