Ruim de helft van de Nederlanders (56 procent) gebruikt supplementen, meldt marktonderzoeker Multiscope op basis van onderzoek onder 5000 Nederlanders. Jaarlijks wordt daaraan ongeveer 1,1 miljard euro uitgegeven.
Het gaat om zowel voedingssupplementen zoals vitaminen en mineralen als kruidensupplementen, waaronder kurkuma en kamille. Voedingssupplementen worden volgens het onderzoeksbureau opvallend regelmatig genomen. Een ruime meerderheid van de gebruikers (62 procent) neemt deze zelfs dagelijks.
Huismerken
Ze halen de middelen voornamelijk bij de grote drogisterijketens en 39 procent van de voedingssupplementen die worden aangeschaft zijn van huismerken. Kruidvat is veruit het meest gekochte merk, met een marktaandeel van 21 procent, daarna volgen Holland & Barrett (10 procent), Lucovitaal (9 procent), Davitamon (9 procent) en Etos (4 procent).
Twee derde van de supplementen wordt aangeschaft in de winkel. Drie op de tien kopen supplementen online en slechts 2 procent heeft een abonnement waarbij de middelen periodiek worden thuisbezorgd.
Door: ANP